0479 420 677
info@annabelgraphics.be
homesales & wholesales
Facebook
LinkedIn
Instagram
Pinterest
Annabel Graphics
0
Product was added to your cart

Winkelmand

  • Home
  • Portfolio
  • Gratis werkboek
  • Voor wie
  • Nieuws
  • Shop
  • Over Annabel
  • Contact

Waaraan herken je een goed logo ?

29 april 2016Annabel Bruneellogo

Goedemiddag,

Gisteren zat er een klant tegenover mij die het echt niet meer kon vinden met zijn oude huisstijl. Een leuke man met bruine krullen, mee met zijn tijd  –  zag ik aan zijn leuke outfit. Hij merkte op dat hij niet gevonden werd met zijn zaak en begreep dat het kwam doordat zijn huisstijl er nogal ouderwets uitzag. Toen hij begon met zijn zaak, acht jaar geleden, had hij zijn logo zelf gemaakt.

“Ik kijk enorm uit naar iets nieuw dat sprankelt en mij een professionele uitstraling geeft”, zei hij.

Aanwezig zijn met een logo dat opvalt en aanspreekt, dat klinkt verleidelijk.

Maar dat is niet zo evident.

Als het echt makkelijk was, dan deed iedereen het zelf… en dan zat jij dit nu niet te lezen, toch?

Jouw logo heeft als doel dat bestaande en potentiële klanten onmiddellijk jouw zaak herkennen.

Het moet vertrouwen geven, sterk en uniek zijn. Een goed vormgegeven logo is in staat je te onderscheiden in de massa en moet vertrouwen geven en professionaliteit uitstralen.

Door gebruik te maken van de juiste lettertypes, kleuren en patronen wil je een band smeden met je klanten en ook een persoonlijkheid uitstralen.

Van jouw logo moet je houden, hij is de steunpilaar van je huisstijl, van jouw branding.

Uit welke onderdelen bestaat een logo?

– Het algemene beeld :

  Vertelt letterlijk of abstract wie je bent.

– Het hoofdlettertype :

  Maakt het karakter duidelijk van je zaak, maakt je uniek.

– Het onderschrift :

  Maakt duidelijk waarvoor je zaak staat of waarin je je onderscheidt.

  (Niet alle logo’s maken gebruik van dit onderdeel, maar het is wel goed om dit wél   te doen, het is een absolute meerwaarde)

Uit welke kleuren bestaat een logo?

Hiervoor gebruik ik deze kleurenpsychologie :

Winterkleurenlogo:
Strak, dramatisch en clean. Geometrische vlakken en felle, intense, heldere kleuren. Effect van contrasten met opvallende, koele kleuren.

Voorbeeld winterpalet: lichtgrijs, donkergrijs, helder bordeaux, citroengeel, dennengroen, kobaltblauw, marineblauw, dieppaars, magenta, zwart, wit.

Lentekleurenlogo:
Benaderbaar, warm en helder met fijne lijnen en cirkels. Lichte, heldere kleuren.

Voorbeeld lentepalet: goudgeel, lichtgrijs, marineblauw, koraalroze, zalmkleur, zeegroen, framboos, turkoois, helderpaars, lila, gebroken wit, goudbruin en donkerbruin.

Zomerkleurenlogo:
Fijn en elegant, pasteltinten. Kwaliteit, fris en verfijnd, koel en blauwe tinten.

Voorbeeld zomerpalet: watermeloenrood, lichtgrijs, hemels- lavendel- en marineblauw, roze, blauwgroen, zachtgeel, heidepaars, lila, gebroken wit.

Herfskleurentlogo:
Robuust, organisch, warme en intense kleuren. Strakke vormen met ronde afwerking.

Voorbeeld herfstpalet: okergeel, bordeauxrood, petroleumblauw, bruin, marineblauw, mosgroen, olijfgroen, paars, camel

Hoe zal ik een logo professionaliseren ?

– Letterspatiëring : de juiste balans van afstand tussen de letters bepalen. Hoe breder uit elkaar, hoe luchtiger en licht. Hoe smaller, hoe dramatischer.

– Hiërarchie : bestaat het logo uit meerdere woorden, welke zijn dan de belangrijkste? Lidwoorden of achtervoegsels werken soms beter onder of boven het hoofdwoord of ook kleiner. Met verschillende groottes werken en de juiste balans bepalen tussen de onderdelen.

– Het lettertype in hoofdkapitalen of ondercast ? Hoofdkapitalen stralen autoriteit uit en ondercast is informeler. Een mix is meestal niet ok.

– Zorgen voor contrast. Combineren van een font in bold voor het hoofdwoord met een light versie voor het onderschrift.

– Personaliseren van het font. Omzetten in outlines, vetter maken of manipuleren zodat het iets wordt met de uitstraling die ik voor ogen heb.

– Het logo zelf tekenen met de hand. Nu zie je regelmatig de “Handlettering” stijl, het tekenen van het logo op een kalligrafische manier. Daarna inscannen en bewerken tot het gewenste resultaat.

– Ontwerpen van de baseline = het onderschrift. Het lettertype van de baseline geeft een extra dimensie en persoonlijkheid aan je logo. Het is beknopt, bestaat maximaal uit vijf woorden, maar vertelt waarin de zaak uniek is. Aandacht geven aan de spatiëring en lettergrootte.

– Alle elementen samen moeten de juiste balans hebben. Eventueel ook volumes, lijnen, schaduwen toevoegen. Ik let wel op de gouden regel: minder is meer.

– Het logo moet werken in zwart/wit uitvoering. Voor bijvoorbeeld logozeefdruk op textiel of handig als je documenten uitprint in zwart/wit.

Heb je ondertussen wat bijgeleerd?

Spreekt het jou ook aan?

Dan ben je altijd welkom bij mij en nodig ik je uit voor een gesprek. Mail mij dan jouw verhaal of vragen. Je kan mij verder ook volgen op facebook, waar je mijn dagelijks tips en nieuwtjes kan volgen.

Warme Groet,

Annabel

labels: logo

Gerelateerde artikelen

Waarom is een huisstijl hebben écht belangrijk ?

25 april 2016Annabel Bruneel

Meest recente berichten

  • 12 aanleidingen om je logo en huisstijl te restylen
  • Wat is jouw “Personal Brand”
 en hoe ga je die creëren ?
  • Waaraan herken je een goed logo ?
  • Waarom is een huisstijl hebben écht belangrijk ?
  • De nieuwe site van Annabel Graphics is online !

Archief

  • juni 2016
  • mei 2016
  • april 2016

Categorieën

  • Geen categorie
  • gratis werkboek
  • huisstijl
  • logo
  • Personal Branding
  • Social Marketing
  • tips en trends

Inschrijven nieuwsbrief

Volg Annabel

Facebook
LinkedIn
Instagram
Pinterest

Snelmenu

  • Logo + Huisstijl
  • Huisstijl + Website
  • Huisstijl + Interieur
  • Werkwijze
  • Algemene voorwaarden
  • Algemene Voorwaarden Webshop
  • Privacybeleid