Eeuhhh…
Waarom heeft jouw zaak heldere kernwaarden nodig?
Wat als ik zeg dat het helpt om :
- succcesvol te zijn
- onderscheidend te zijn met je collega’s
- makkelijker vindbaar te zijn voor jouw doelgroep
- een sterkere en waardevollere relatie te hebben met je klant
Dan is dat toch een gouden regel om wakker te worden en meteen aan de slag te gaan hiermee ?
Wie heeft zijn kernwaarden helder voor zijn bedrijf ?
Wat zijn kernwaarden ?
- Kernwaarden zijn de belangrijkste waarden binnen je bedrijf.
Het zijn eigenschappen of drijfveren die laten zien waar je bedrijf voor staat. - Wat kenmerkt jouw onderneming en wat wil je bereiken?
- Een bedrijf heeft bij voorkeur 3 tot 7 heldere kernwaarden.
Hoe bepaal je jouw kernwaarden?
- Kernwaarden laten zien waarin jij je onderscheidt van de rest.
- Neem de tijd om ze te bedenken. Ga ervoor zitten of liggen en bedenk wat jouw business anders maakt dan anderen.
- Schrijf de woorden op die jouw business volgens jou best omschrijven. En… wees hierbij niet snel tevreden! Woorden als ‘klantvriendelijk’ en ‘service’ zijn veel te algemeen.
- Vraag klanten en collega’s om jouw zaak te omschrijven met een aantal trefwoorden.
Voorbeelden van kernwaarden:
Waarden ANNABEL GRAPHICS :
- enthousiast
- creatief
- empathisch
- persoonlijk
- onderscheidend
- luistergericht
- artistiek
Waarom heb je kernwaarden nodig?
- Organisaties of bedrijven die communiceren vanuit hun idealen en waarden zijn succesvoller.
- Kernwaarden geven vooral richting en onderscheiden je van de concurrentie.
- Belangrijk! Je spreekt op die manier de doelgroepen aan die bij jouw zaak passen.
- Gevolg: zo wordt de relatie met je klant of publiek sterker en waardevoller.